2008. október 9., csütörtök

Márta írja Oszlóból

Nagyon érdekesek ezek az emberek itt. Egészen mások, mint nálunk. Borzalmasan civilizáltak minden téren. Pl semmit nem dobnak el, százféle újrahasznosító-szemétbegyűjtő van mindenhol (pl csak üvegnek van vagy 4 féle: amit újratöltenek, amit összetörnek, színek, méretek szerint, stb.) és mindenki mindent gyűjt és reciklál, otthon is, munkahelyen is, az üzletek bejáratánál pedig ott vannak ezek a recikláló automaták, ahova viszik az emberek a szatyrokat otthonról, amikor vásárolni mennek. Oda be kell dugni a szortírozott szemetet, üveget, bádogdobozt, megnyomni a zöld gombot, ha neked kell pénz és ekkor kiad egy nyugtát amivel lehet vásárolni az üzletben. Ha pedig a pirosat nyomod meg, akkor a vöröskeresztnek megy a pénz. Mikor ez megvolt, akkor rögtön ott van két recikláló kondér, amibe be kell dobni azt a szatyrot, amiben az üvegeket, szemeteket hoztad reciklálni, az egyik a nájlonzacskónak, a másik a papírzacskónak, tehát bármiben hoztad nem marad a kezedben, hogy ne tudd mit csinálni vele. Utána pedig rögtön ott van egy ilyen tartó, amiből nedves illatos törölközőt lehet kihúzni, amivel ugye megtörlöd a kezed a sok reciklálás után, utána pedig a nedves illatos használt papírtörlőt egy megint újabb recikláló edénybe kell dobni. Mindezek után lehet menni vásárolni. És ezt mindenki a legnagyobb elszántsággal és könnyedséggel csinálja. Ezt nagyon élvezem itt, én is már megtanultam és mindent szortírozok itthon, így alig gyűlik valami ami nem reciklálható szemét. Persze ha nem akarom elvinni sehova, akkor 3 hetente idejönnek és csak ki kell tenni a szortírozott cuccot a különböző színkódolt zsákokba (amit a szemetesfiú ad) és elviszik ők. Bonyolultnak tűnik, de nagyon hamar meg lehet tanulni, főleg hogy mindenki ezt csinálja.
A hétvégén vettem egy Oslo és környéke atlaszt, és 5 fajta út van bejelölve: csak autó, csak sífutó, csak bicikli, gyalogos+bicikli, autó+bicikli. Ránézésre ugyanannyi bicikliút és ugyanannyi sífutóút van, mint autóút. Innen 20 km távolságról be lehet menni Oslo belvárosába simán biciklivel, de mindenhova el lehet menni biciklivel.
Nagyon tiszta a levegő, nagyon tiszta szaga van. Az autók mind újak (főleg Audi, Volkswagen és Saab) és nem jön ki belőlük semmi kipufogógáz. Teherautót nem láttam, azok nem tudom hol vannak, biztos azoknak is valahol van valami külön út.
Ami még nagyon furcsa, hogy itt a férfiak rengeteg házimunkát végeznek és a férfiak viszik a gyerekeket a levegőre. A takarítást azt hiszem a férfiak végzik, mert ebben a házban 4 család lakik velünk együtt, és minden héten más-más család kell felmossa a lépcsőházat felváltva, és a másik háromnál mindig a férfit láttam felmosni, csak amikor mi vagyunk soron, akkor mosom én, a nő. És az üzletben amikor a felmosórongyot vettem, akkor a felmosórongy zacskóján a reklámban is egy férfi mossa a földet. Azt még nem tudom pontosan, hogy a nők mit csinálnak, annyit láttam hogy a nők vásárolnak, mert az üzletekben ők vannak, és a nők fociznak, mert a sportközpontban, ahol voltam egy párszor aerobikozni, van egy gyönyörű méregzöld műfüves focipálya a belső udvaron, és ott mindig csak lányokat láttam focizni.

Nincsenek megjegyzések: