2011. június 5., vasárnap

A kagyló titka

Minden matematikaórán más-más gyermeknek csillan fel a szeme, más-más diák sejt meg valamit a kimeríthetetlen Egészből, a matematika határtalan tudományából. Az egy kicsit másként vagy hangsúlyosabban magyarázott fogalom kitisztul, értelmet kap. Hirtelen ráeszmél, meg is fogalmazza: eddig elhittem, most már értem. Megérti az addig homályban kavargó fogalmat, és ettől a pillanattól kezdve már sajátja, talán meg is szereti.
Tehetséges vagyok matematikából? – kérdezik azok a diákok, akik nemcsak értik, de érzik is – akár a zenét – a matematikát. Íme néhány jellemvonás, amelyekből kiderülhet kérdésedre a válasz, kedves diák.

Tétel: Tehetséges vagyok matematikából.

Bizonyítás: Vagyok. Kiindulópontnak tekintjük Tóth Árpád állítását: “Fény vagy te is, lobogj hát,/Melegíts és égess, /Hinned kell, hogy a világ/ Teveled is ékes.” A matematikai tehetség bizonyításához szükséges feltételek:
1. Hiszem, hogy minden iskolai matematika feladat megoldható. Optimistán nézek a megoldandó feladatra, nevelem magam: igenis, minden feladatnak (a kilátástalannak tűnőnek is) van megoldása. Ha egy hosszadalmas feladat megoldása végén meglepetten szemlélem az eredményül kapott üres halmazt, akkor is tudom, hogy itt EZ a megoldás: a Nincsmegoldás.
2. Sokszor vagyok úgy, hogy még mielőtt a feladat megoldási stratégiáján gondolkodnék, érzem, tudom, sőt, kitalálom a konkrét megoldást.
3. Kedvem van új megoldási módszereken gondolkozni, keresni az érdekesebb, elegánsabb, tömörebb levezetést, sokszor választom a nem szokványos utat, az eredeti érvelést. A matematikai igazságokat felismerve összefüggéseket keresek, találok. Szeretek érvelni, a megoldási út tisztaságát, átláthatóságát csodálom.
4. Naponta van kedvem foglalkozni a matematikával.
5. A bizonyosságot szeretem. A bizonytalanság zavar.
6. Szeretek játszani. A játékszabályokat betartom. Merek és tudok tagadni.
7. Hiszem, hogy a tudás örök. Tisztelem a nagy alkotásokat.
8. Szeretném összefüggéseiben látni a világot, a rendszerek közötti kapcsolatokat keresem.
9. A matematika feladatok megoldása során hatalmába kerít egy olyan erő, melyet zenehallgatáskor vagy a természet jelenségeire való rácsodálkozáskor érzek.
10. Úgy érzem, a fel nem fedezett igazság valahol már létezik.
Ha a tételben felsorolt jellemvonásokat olvasva részlegesen is, de magadra ismertél, elmondhatjuk, hogy nemcsak hogy a matematikai intuíció lángja ott pislákol benned, de matematikából tehetséges is vagy.
Quod erat demonstrandum.

Következmény: A tehetség kötelez.

Ha tehetséges vagy, jöhet A Feladat, mely egyben felelősség és kötelesség is: a lángod fényét meg kell őrizned, vigyáznod kell a rád bízottra. Merj nekivágni az ismeretlen feladatok világának, engedd, hogy kreativitásod szabjon határt gondolataidnak. Becsüld meg magad, képességeid, ezért időd legyen minőségi, szorgalmad kitartó. Törekedj a teljességre! Alkoss! Tiszteld a “nagy lángokat” és biztasd, segítsd a lángját őrző bizonytalan léptű társaidat. Szedd össze minden bátorságot: akarj és merj jó lenni, merd a nehezet választani, merj több lenni, merj újrakezdeni! Ezekhez legyen türelmed. Értelmezz, következtess, válassz, bizonyíts és tarsolyodban a “köböl erkölccsel” ne feledd: ha alázat és szeretet van benned, tehetséged nemzetedet, az emberiséget fogja gazdagítani.

Juhász Jakabházi Annamária
matematikatanár

Nincsenek megjegyzések: